Mikołaj Stojanowicz deed in 2019 mee aan ZomerOndernemer om meer ondernemers kennis op te doen en won uiteindelijk tijdens de landelijke finale de prijs voor beste bedrijfsfilm 2019.
Mijn hele leven ben ik al aan het tekenen. Vanaf 2017 doe ik dit professioneel. Inmiddels zijn er al veel tekeningen, portretten en fijne kunst uit mijn handen ontstaan. Als ZZP-er in de kunstzinnige vormgeving wilde ik mijn bedrijf nog beter neerzetten en toen ik de advertentie van ZomerOndernemer op Instagram zag, was ik meteen geïnteresseerd.
Het project was voor mij een mogelijkheid om meer ondernemerskennis op te doen en mijn plannen verder uit te werken. Zo heb ik veel geleerd over advertising, marketing, maar ook van tips over boekhouding en belastingen.
In een heel inspirerende workshop van een businessvrouw hoorde ik dingen over branding waar ik nog nooit over nagedacht had. Aan een workshop over hoe je jezelf presenteert op video heb ik ook veel gehad. Daardoor wist ik hoe ik mijn idee kon verkopen en maakte ik een video met een vrij laag budget. Ik ben er trots op dat ik de beste bedrijfsfilm had en wist niet dat ik dat zo goed kon.
Naast het onderling samenwerken en van elkaar leren, heb ik ook een erg leuke tijd gehad met de andere deelnemers. Iedereen was superenthousiast en daar kreeg ik veel positieve energie van. Ook waren er leuke opdrachten. Van € 10,- moesten we met een groepje € 100,- zien te maken en we zijn daarmee een behoorlijk eind gekomen. In deze opdracht maakte ik portretjes van mensen op straat waar we een klein bedrag voor vroegen.
Tijdens ZomerOndernemer ben ik het merk ‘Nagemaakte’ gestart. Een merk waarbij ik samenwerk met een kledingontwerpster. Mijn ontwerpen komen op haar kleding.
Naast illustraties en portretten die ik maak voor het bedrijfsleven, ben ik ook een kunstcollectief aan het opzetten. Dit betreft een samenwerking van kunstenaars in verschillende disciplines. Samen gaan we exposities houden rondom een specifiek thema.